Groene en blauwe moskee - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Lisanne Rijks - WaarBenJij.nu Groene en blauwe moskee - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Lisanne Rijks - WaarBenJij.nu

Groene en blauwe moskee

Blijf op de hoogte en volg Lisanne

18 Februari 2013 | Turkije, Istanbul

Op 9 februari stond de trip naar Bursa gepland. In de vroege morgen stonden we dan ook klaar in de haven van Besiktas om richting Bursa te gaan met de bus. Na een ongeveer een uur gereden te hebben kwamen we bij een soort haven aan. Blijkbaar moesten we met de bus op een boot, en dat zou ongeveer een uur duren. Op de boot werden we constant achtervolgd door zwermen met meeuwen. Dit was mede te danken aan de mensen die simit (ronde broodjes) naar de vogels aan het gooien waren.

Uiteindelijk kwamen we rond half 12 aan in Bursa. Een half uurtje later gingen we alweer op pad met onze gids. Dat de gids niet alleen een gids was kwamen we halverwege de tour achter. Zijn echte beroep scheen fluitenmaker te zijn en we werden dan ook meegenomen naar zijn winkel, waar hij ook nog een showtje weg gaf. Verder was Bursa mooi om te zien. Vooral de groene moskee maakte indruk.

In de avond vertrokken we met de bus richting een bar/club. Na een aantal cocktails gedronken te hebben, moesten we weer terug naar het hotel. Daar ging het feest verder op 1 van de hotel kamers. Een van de Turkse jongens had spiritus bij zich. En dan bedoel ik niet de spiritus waar we in Nederland mee schoonmaken. Het was bijna pure alcohol (96%!), en dat ging dus door de drankjes.

De volgende ochtend zat iedereen met kleine oogjes aan het ontbijt. Om 8 uur zou de bus alweer vertrekken, dus uitslapen zat er niet in. Na een uur rijden over een zelfmoordweggetje (je weet wel, zo’n weggetje de heuvel op waar je als je naast je kijkt een diepe afgrond ziet) kwamen we aan in Uludag. Het skiparadijs van Turkije. Na wat gekloot met de kleding en snowboards konden we eindelijk aan de slag. Snowboarden bleek moeilijker te zijn dan ik dacht, en om de 2 meter lag ik dan ook op de grond. Toen we die avond weer terug kwamen in Istanbul was iedereen dan ook helemaal op.

De dag erna begon de eerste schoolweek. Na een paar uurtjes slaap kwam ik met moeite aan op school maandag. Mijn maandagmorgen begint om 9 uur met 3 uurtjes radio. Maar de lerares had zich bedacht dat een half uurtje wel genoeg was voor de eerste les. Oftewel, ik had beter in bed kunnen blijven liggen. De rest van de week verliep bijna altijd hetzelfde. Geen enkele leraar schijnt zich in te willen spannen de eerste week, dus was je na een introductie van een half uur weer vrij. Enige waar ik wat heb geleerd afgelopen week is bij de cursus Turks.

Afgelopen weekend was vooral een feest/relax weekend. Op zaterdag zijn we richting de andere kant van de gouden hoorn gegaan voor een bezoek aan de grand bazar en de blue mosque. In de avond stond er een feestje op het programma. De dag erna snel langs de Tarlabsi market en daarna shisha (waterpijp) roken en tavla (backgammon) spelen. Het was voor mij de eerste keer dat ik tavla heb gespeeld. Ik had verwacht dat ik het niet leuk zou vinden, maar het is een super leuk spel! Dat is 1 van de dingen die ik zeker mee ga nemen als ik terug kom in Nederland!

  • 08 Maart 2013 - 12:16

    Henk & Andrea:

    Lieve Lisanne,
    Wat leuk dat we jou zo een beetje kunnen volgen.
    Zo te lezen vermaak je je prima, we hoeven geloof ik geen spijt met je te hebben.
    Geniet ervan, we blijven je volgen.
    Liefs Henk, Andrea, Stijn en Jeske

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lisanne

Actief sinds 10 Jan. 2013
Verslag gelezen: 389
Totaal aantal bezoekers 9543

Voorgaande reizen:

01 September 2014 - 01 Oktober 2014

Roadtrip Amerika

29 Januari 2013 - 10 Juni 2013

Studiereis naar Istanbul

Landen bezocht: