Arabische lente in Istanbul - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Lisanne Rijks - WaarBenJij.nu Arabische lente in Istanbul - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Lisanne Rijks - WaarBenJij.nu

Arabische lente in Istanbul

Blijf op de hoogte en volg Lisanne

02 Juni 2013 | Turkije, Istanbul

Ik weet niet precies wat er op het nieuws wordt verteld in nederland over Istanbul, maar dit is wat ik weet.

Afgelopen dinsdag zijn er een aantal mensen een tentenkamp begonnen in het Gezi park. Dit is een klein park naast Taksim plein. Het park moet weg omdat de regering daar een winkelcentrum wil bouwen. Er ontstond dus een soort occupy kamp. Maar heel vredig. Met hun aanwezigheid wouden de mensen laten zien dat ze het er niet mee eens zijn.

Op vrijdag (misschien donderdag al, dat weet ik niet zeker) is de politie in de aanval gegaan tegen deze demonstranten.
Al in een hele korte tijd was Taksim plein verandert in een grote witte wolk van het traangas. Heel veel mensen zijn mee gaan demonstreren, veel meer dan de paar die aan het begin in Gezi park zaten.

De politie gebruikt brute manieren om tegen de demonstranten te vechten. Er zijn foto's te zien waar je Istiklal ziet vol met lege traangashulzen. Mensen moesten de winkels en hotels rond Taksim plein invluchten omdat de politie met traangas aan het spuiten en schieten was. Ook hebben ze waterkannonen gebruikt om mensen op afstand te houden.

Op Taksim plein is vrijdag een Egyptisch meisje vermoord door de politie. Hoe weet ik niet precies. Ook is er een jongen van de Technische Universiteit vermoord. De politie heeft traangas recht in zijn gezicht gespoten,Van ongeveer 30 cm afstand. In principe ga je niet dood door traangas, maar zijn lichaam kon het niet aan. Hij kreeg een hartaanval.

Vrijdagmiddag was ik even in Taksim, richting Galata, en wist toen nog niet precies wat er aan de hand was. Het grootste gevecht was bezig op Taksim. Relatief weinig demonstranten, maar de politie ging er vol tegenin. Ik liep bij de vis bazaar toen iedereen ineens begon te rennen. Ik zag wel dat Istiklal nagenoeg leeg was. De politie was verder in Istiklal de aanval ingegaan.

A snel waren er steeds meer mensen in Taksim. Via social media werden foto's en video's verspreid. Ook al had de regering dat geblokt in Taksim, de restaurants hadden hun Wifi open gegooid zodat iedereen kon uploaden. Er werd een evenement aangemaakt op Facebook dat om 7 uur vrijdagavond iedereen richting Taksim ging. Dat gebeurde ook, heel Istiklal stond vol met mensen. De politie stond aan de kant van Taksim plein, maar kon niets beginnen Ze schoten wel met traangas, maar er waren gewoonweg teveel mensen.

De fans van Besiktas, Fenerbahce en Galatasaray waren opgeroepen om mee te demonstreren. Zij kwamen met grote groepen Richting Taksim en Besiktas en Fenerbahce fans kregen het als eerste voor elkaar om het Gezi park in te komen.

de militairen hielpen door het uitdelen van gasmaskers. Dokters gaan vrijwillig richting de plekken waar demonstranten zijn om gewonden te helpen. Iedereen probeert te helpen, heel mooi om te zien. Bij de Bahcesehir universiteit zijn mensen bezig met het maken van middelentegen traangas.

Sinds gisteren is het rustiger in Taksim. De demonstranten hebben het plein overgenomen. Maar inmiddels is heel Istanbul uitgelopen. Van vrijdag op zaterdagnacht liepen er mensen van de aziatische naar de europeese kant via de bosphorus bridge.

Ik ben nu in Bodrum dus weet er het fijne niet van wat er gebeurt in Istanbul. Ik weet wel de politie inmiddels ander gas gebruikt.
Hiervan ga je overgeven en het voelt alsof je je huid eraf wil rukken. Gisteren is 1 meisje overleden aan dit gas.

Gisteren waren de gevechten voornamelijk in Besiktas. En ze hebben de ferry's verbrand in Uskudar. Dat is aan de Aziatische kant en is gisteren ook groot gevecht geweest.

Hier is een website met foto's van de situatie in Istanbul en andere plaatsen in Turkije.

Het gaat inmiddels allang niet meer om een paar bomen.
Het gaat om de overheid die steeds minder democratisch wordt!