Hamam, Taskim en Bilgi - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Lisanne Rijks - WaarBenJij.nu Hamam, Taskim en Bilgi - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Lisanne Rijks - WaarBenJij.nu

Hamam, Taskim en Bilgi

Blijf op de hoogte en volg Lisanne

06 Februari 2013 | Turkije, Istanbul

Om nog even lekker de toerist uit te hangen zijn we afgelopen vrijdag naar de hamam gegaan. Klinkt relax toch, een dagje hamam? Dat dachten wij ook. We liepen de hamam binnen en kregen een doek die we om moesten slaan.

In de hamam is een grote stenen plaat in het midden van de hamam. Hierop moesten we gaan liggen, en binnen een paar minuten waren we zo rood als een kreeft! Die plaat was ontzettend warm. Even later kwam er een man die ons ging scrubben, waarbij onze vingers en tenen al gekraakt werden.

De man vertrok weer en kwam terug met een bak met zeep. We moesten gaan liggen en kregen een berg zeep op je. Vervolgens werden al je spieren losgemaakt en werd je van alle kanten gekraakt! Relax? Niet echt! Eerder heel erg pijnlijk. Een paar uur later was de pijn gelukkig weggetrokken en voelden we ons wel ontspannen, met een zacht huidje!

Op zaterdag vond Mertcan dat het nodig was dat we het nachtleven van Istanbul gingen ontdekken. We gingen op weg naar een dubstep feest in Babylon. Het was heel erg rustig en de muziek kwam niet echt lekker op gang. Dus na een paar uur zijn we vertrokken naar de volgende plek, Kasette. Hier was de muziek veel beter, alleen was het ontzettend druk. De vrienden van Mertcan hadden het dan ook alweer snel gezien daar.

Het was inmiddels al een uurtje of 3 in de nacht en mijn maag begon te protesteren. De rest ging vast richting Araf en ik ging samen met Kadir wat eten. Het werd rijst met ayran en kikkererwten. Op dat moment was het erg lekker, totdat ik naar huis ging. Mijn darmen waren duidelijk niet gewend aan al dat nieuwe voedsel en dat lieten ze zaterdagnacht en zondag merken. Het gevolg was dus ook een dag ziek op bed. Niet echt een leuk einde van de eerste week.

Maandag was mijn buik nog steeds van slag, maar het was de introductiedag op school, dus ben ik toch maar meegegaan. De campus waar wij les hebben heet Santral en ligt bovenaan de gouden hoorn. Het is een mooie campus, met een Starbucks!

Het werd een dag met veel informatie en gepraat. 1 van de vrouwen die haar praatje deed had een duidelijke boodschap: “It’s very important that you feel safe. If you don’t feel safe, don’t call the police, just run!”

Vandaag zijn we weer naar school gegaan om ons te registreren voor de vakken. Dit is nogal drama. Vrijwel alle vakken waar ik toestemming voor heb van de HvA kan ik niet volgen. Degene die ik wel kan volgen is toestemming voor nodig van de docent. Het is dus nogal een gedoe om een leuk en passend vakkenpakket te krijgen hier.

Inmiddels sta ik ingeschreven voor 3 vakken: documentary photography, documentary workshop en radio documentary. Hopelijk volgen er snel meer!

• 06 Februari 2013 - 21:04

Peter, Nancy En Roxy:

Hoi Lisanne. Hopelijk heb je het naar je zin daar. Leuk om je reisverslag te lezen, wat je zoal daar doet en beleefd.
    We houden de mail in de gaten.
    Pas goed op je zelf en veel plezier daar.
    Groetjes uit Aalten.
    Peter, Nancy en Roxy